کد مطلب:301511 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

مقدمات زفاف و عروسی


1- در حدیثی آمده كه بعد از تكمیل خرید، ابوبكر مقداری از اثاثیه، و


دیگر صحابه ای كه با او بودند بقیه آن را برداشته و نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آوردند هنگامی كه آن اجناس بر حضرت عرضه شد با دست خود آنها را زیر و رو كرده و می فرمود خداوند برای اهل البیت مبارك گرداند. [1] .

2- در ضمن حدیثی طولانی چنین آمده:... همه آن اثاثیه را نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برده و پیش روی مباركش به زمین گذاردیم، چشم حضرت كه به آنها افتاد نگاهی كرده، گریه اش گرفت و اشكش جاری شد، بعد سر به آسمان بلند كرده و گفت: خداوندا مبارك گردان برای خانواده ای كه مهم ترین اسباب زندگی آنها سفال است.

علی علیه السلام می فرماید: كه حضرت رسول بقیه پول زره را به ام سلمه داده و فرمودند این درهم ها را نزد خود نگه دار، از آن روز یك ماه گذشت و من از شرمندگی با آن حضرت در این باره صحبتی نكردم، لكن هرگاه به تنهائی در حضورش صلی الله علیه و آله و سلم بودم می فرمود: چه قدر همسر تو زیبا و نیكو است، خوشا به حالت، من بانوی زنان جهان را به همسری تو در آوردم. [2] .

3- در ضمن حدیثی طولانی آمده كه علی علیه السلام می فرماید: یك ماه بعد از خرید اثاییه با اینكه با رسول خدا نماز می خواندم و به منزل برمی گشتم از مساله ازدواج صحبتی به میان نمی آوردم، همسران رسول خدا به من گفتند: آیا میل داری در مورد فاطمه با حضرت صحبتی بكنیم، گفتم: انجام دهید، آنان نزد حضرت رفته، ام ایمن روی به حضرت كرده و گفت: اگر خدیجه علیهاالسلام زنده می بود با عروسی فاطمه دیدگانش روشن می شد، علی دلش می خواهد كه همسرش به خانه اش رود، دیدگان فاطمه را به شوهرش روشن بفرمائید و به زندگی او سر و سامانی دهید. چشم ما را نیز روشن كنید، حضرت فرمود: چرا خود علی نمی آید و همسرش را از


من نمی خواهد، ما انتظار دارمی خود او بیاید و از ما درخواست كند؟ علی علیه السلام می فرماید: عرض كردم: ای رسول خدا حیاء مانع من می شد.


[1] بحارالانوار 73/ 94.

[2] كشف الغمه 1/ 359.